on diet

aku sedang diet ni, jadi antara langkah terbaik ialah, mengurangkan pengambilan gula.
sejak dua menjak ni, aku dah mula terjebak dalam pengamalan coke light. orang kata, coke light minum banyak pun boleh mati. yes. cancer. brain tumor. semua penyakit deadly .
tetapi, itu kalau overdose of coke light.

overdose in everything pon boleh membawa kesan buruk. gula overdose , diabetis. telur overdose , kolestrol tinggi.Cinta yang overdose juga membawa kesan yang sama. negatif dan membunuh.

light coke , atau diet coke, atau coke zero, mempunyai 0% kandungan gula. dan 100% menggunakan Aspartame . Sejenis bahan kimia, dadah yang menipu otak untuk mem-projectkan, semua benda yang dimakan rasa manis.

seandainya, aspartame dibancuh rapi bersama air laut, air laut akan rasa manis, begitu juga air-air masin lain, seperti peluh, air mata, hingus, dan lain-lain. Namun, selain kesan buruk biasa minuman berkarbonat lain yang merosakkan gigi, diet coke yang mengandungi aspartame ini,
mempunyai kelemahannya yang tersendiri.

Aspartame yang digunakan, akan terurai pada suhu tinggi. jadi, jika ianya dimasak, rebus atau panggang. Ia akan terurai kepada 3 jenis bahan kimia ganas, Acid, phenylalanine , dan methanol.
dan dalam 3 beradik deadly ini, methanol yang paling mencongkam. Kebanyakan tentera yang pergi berperang di padang pasir, mati mudah setelah minum diet coke sebelom pergi berperang.

tapi tak guna juga , kalau kurang gula tapi makan nasi hari-hari. kandungan gula dalam nasi pun dah tinggi . glukosa. yang membentuk karbohidrat. dan membentuk nasi.

oh ye , dan tak guna juga kalau kawal permakanan tanpa senaman. nanti gemuk juga, dan busuk seperti babi. so, be balance, kawal makanan dan bukan tidak makan langsung, serta bersenam paling kurang seminggu sekali.

haih.
berat lagi harini.

7 comments:

supertramp said...

lately, babi pun masuk hospital juga akibat tak jaga makan. ulser dan gastritis ringan katanya. auww

Zoro said...

great!

Ermizi Muhamad said...

sama macam aku . sedang gemok juga.
oit kawan, jom diet bersama!
amalkan hidup sehat .
chill baby!
haha ~~

nazmi shaarani said...

sihat!

Starry Eyed said...

hmm so conclusion better take coke biasa dari coke light for long term health benefits ke? sejak these past 2 years, i dah substitute coke kepada coke light.. baca ni buat rasa kene tukar balik kot...

lidah said...

zakiah : ofkos diet coke is way better. as long as kau x rebus coke tu dlu before minum, then there wud be no problem

Remy said...

ahh...
jom laa kite pegi panjat bukit baukk nunn sekaliii..
hahahaha..