kelakar

bila orang sama kaum tegur. mula nak melatah.
mula lembik, cengeng nak nangis.
nak baran angin ahmar satu badan.

laju je berkata, macam ni la melayu, tak boleh nak tengok melayu maju.
sedangkan kita beri kritikan dan cadangan untuk lebih maju.
bukan tindas sampai jadi tahi.

aku tak faham.
kelakar. cuba kita pindahkan phrase ini , dan cuba kita bayangkan,
dalam rancangan realiti akademi fantasia. bila juri beri komen,
suara awak teruk, pitching lari, sila improve .. kayu lemah tak reti menari..
dan cuba awak bayang, peserta-peserta tu menjawab,

"ini lah melayu, dengki dengan orang melayu, tak boleh nak tengok melayu maju nak tindas".

kelakar kan?
haha

pernah awak dengar cina cakap,
"macam ni lah cina, tak boleh tengok cina maju "
atau
"macam ni lah india, tak boleh nak tengok india maju".

mesti takde.
kelakar betul.

kerana sibodoh seorang macam ni.
semua orang anggap kita bodoh dan tak boleh terima kritikan.

9 comments:

Chaireel Azizee Mohamed @ Ayub said...

melayu biasanya disalahkan sebab minded.... maju macam mana pun..kalau ada org yg minded cam haram...semua melayu kena...

jadi...kita sbg pelapis la kena ubah melayu supaya melayu lagi 5 10 tahun dah tade yg pikir macam ni...tak gitu...hehehe

KhairulAqmal said...

benarr

Ladynoe™ said...

aku tak tau kenapa. aku selalu suka apa yang kau fikir dan tulis.

S.I.D said...

melayu...

Rembo said...

thumbs up! benar belake

lidah said...

haha. biasa la tuuu.,

kacang berkeju said...
This comment has been removed by the author.
kacang berkeju said...

bangse laen pon ade kutuk sesame diorang tp mane kite paham ape diorang cakap sbb kite x tau bahase diorang.mmg bese sgt dnga ayt cmni:

"ini lah melayu, dengki dengan orang melayu, tak boleh nak tengok melayu maju nak tindas"..
dalam bahase melayu.tapi..

bangse laen pon ade tapi bahase laen.btul.aku kawn ngn dak2 cine.diorang lg teruk.haha

nota kaki:ni pndapt aku je bro.jgn amek ati.

qierana said...

kalau kita sebut Melayu,di Malaysia ni mugkin tertumpu pada bahagian semenanjung,tapi di borneo khususnya Sabah,masalah ni semakin kompleks sebab adanya perpecahan kelompok mengikut kaum.Bugis,Bajau,Kadazan n suku2 lain masih lagi bersikap perkauman. Sikap dengki jangan cakpalah.Dengki itu lumrah hidup tp jgnlah dibiasakan,dan apa maksudku bukan Melayu saja yg kuat dengki.