koleksi melayu boleh


jumaat malam. hari ni birthday mama.
hai kuala lumpur. sekali lagi kelas bahasa.
minggu lepas, ketika ke gerai menjual nasi dan lauk.
zarif bukan nama sebenar : makcik nasi satu
makcik nasi : nasik nak suku?
zarif : oh tak, saya lapar ni, bagi nasi penuh.
tiba-tiba semua orang jadi senyap dan memandang tepat pada zharif.
masa seakan-akan terhenti, kemudian seorang jejaka tempatan bergelak sakan,
lalu berkata,
jejakan tempatan : suku tu asing, maksudnya makcik ni tanya, nasik mu nak asing ke dengan lauk?
secara serius aku berkata, kalau makcik tu tanya aku pun aku cakap nasik saya nak penuh, tak nak suku.

25 comments:

puteriMEGAT said...

nk link org kt sne bole?

Marzuki said...

orang terengganu ke?

Wan Adams said...

haha..

kumbangkecil said...

ahaha.

itu mslh blew jadi anak perantau.
tp seronok.
blaja loghat yg berbeza.

sometimes its funny.

XD

milkyluna said...

funny lah..but when u dah stay tmpt org,better blaja bahase dorg.ayat dorg dah lah pelik2..

Qing said...

haha
sedap blog ni.

saya qing :)

lidah said...

puteri : boleh boleh

marzuki : xla, aku keje sana
kumbang : btl2.



luna: hahah u tak dengar kuala berang punya cakap. sumpah tapaham

Lynn Honeym said...

saya terengganu.

bahasa terengganu best kan?
sies dop tipu.

:)

lidah said...

hahaha. ye bes. tp saya masih perlu kamus dwi bahasa.

Kurt Kuden said...

not againnnn hahahah

SYFNS said...

keje kat kerteh ke?
kesian kwn kau. :D

xoxo said...

hhahaa...
sabo je la.
klo org luar p kelate @trgnu mmng akn jd mizundrstndg..
ahax...nk kmus dwi bhsa kelate sy der;)

ielamorientes said...

nak link anda ey...anda klakarla ;))

SYFNS said...

keje kt RO ke? yg berdekatan dgn perumahan rantau? rumah sy berdekatan dgn area MCD. :)

**da cute mint oreo** said...

saya suka blog anda

aniely said...

abg am!

pelumba kereta kelisa said...

macam mana convo awak?

Jarri said...

NA NA NA NA NA
tganu kite

SYFNS said...

ohh. kt paka eh. tp tinggal kt kemasik? ehh, bkn kmpg baru, tp area sebelah kmpg baru. :D

kartika said...

belajo lagi.belajo lagi.lagi lame.lagi banyop tatabahasa sembir.siyes.

gadisjahat said...

rindu. selalu tak dapat jumpa. haritu singgah rumah AG kata awak nak datang. tapi awin tak cukup masa nak tunggu. tak ada credit nak msg.

awin rindu.

Silence said...

hahhahahaha..hilarious!

ada lg term timur yg confused sket..

Jesica Alba: Makcik bagi air tebu tu 1.

makcik jual air: Minum selalu?

Jesica Alba: Eh tak lah, saya jarang minum air tebu. Ni pon sebab dahaga.

Makcik jual air: maksud makcik, nak minum terus ker..nak bungkus?

*Selalu dalam ertikata lain, terus atau ermm...langsung (kot).

SUEbahrin said...

cis kareem rupenye!

Ayyman Rahim. said...

Best blog ini. Aku ayyman :)

Anonymous said...

haha lawak best dan bagus bagi ilmu yaw. ok entri 2008 komen 2011.baru je kekenal kamar kau ni nak lelepak lelame.tetibe rasa tak nak blah. bebanyak lg nak baca