Random

Fail to plan is not planning to fail.
Jangan ulang kata-kata yang kau tak yakin betul , dan jadikan sebagai pesanan cliche'.

Not planning adalah satu perjudian yang kau tak pasti kesusahannya. Atau boleh kita kata random , exciting, sebab pengalaman planning aku end up mesti disappointed .

Bila rancang, kita dah ada end in mind.
Kita dah rancang kesudahan. Dan hanya ada satu kesudahan. Tapi kalau apa yang kau dapat tak sampai tahap yang kau rancang. Pasti kecewa.

Tapi, bila random , you are open dengan apa-apa jenis kesudahan. You will decide randomly one after another untuk cater setiap kesudahan.

Akan sentiasa ada intervention .

Kalau dah biasa rancang , mungkin sampai masa untuk cuba sesuatu yang baru, atau vice versa

Kalau nak kesudahan berbeza, cuba buat sesuatu yang berlainan dari nature kita. Keluar dari comfort zone. Mesti kau terkejut how well everything turn out nanti.

Kadang-kadang , hidup macam jawab paper objektif biologi, baling dadu dan bulatkan jawapan. Sebab sesetengah keputusan tu hanya satu phase kecil dalam hidup kita.

3 comments:

Ahmad Arba'in Ali said...

what a thoughtful entry. ak harap kau takkan tutup blog ni sampai kiamat. sbb dari dulu smpai skrg aku suka semua apa yg kau tulis.

Anonymous said...

betul.. ini adalah frasa yg biasa digunapakai oleh pakar motivasi dan mereka yg terlebih motivasi.. tapi malangnya in real life bukan semua orang nak jadi org bermotivasi sebab motivasi melampau boleh buat kau jadi mcm robot, tak dpt nak rase sakitnya jatuh sebab asyik nak kan kesempurnaan dan kebahagiaan.. sbb tu ramai org merancang sikit2.. sasaran setakat esok lusa.. sebab diorang nak jalan pelan2 tgk langit tgk pokok2 tengok sungai.. dan kalau jatuh, itu biasa..

enjoy ur life..

: kita merancang tuhan menentukan.. - frasa ini lebih tepat :

Anonymous said...

Salam bro. Nak minta izin to share some of your words, turn it into a quote. Really inspired.