langkawiwiwiwiwiwiwwiwiwi



semalam pukul 3 pagi i layan orang borak . dari cerita tentang seludup beras sampai sarapan dengan tiger beer dan nasi lemak.

i tak ingat apa-apa sangat sebab i dalam separa sedar borak masa tu.
nak hilangkan ngantuk isap rokok, last-last dengar cerita macam-macam jadi ngantuk balik.
haih.

anyway, thanx for sharing. hehe.
oh ye, siapa pernah pergi langkawi dan pernah cari beras terbakar?
semua orang pasti kagum, selalu je tourist dtg sana , cari beras2 terbakar kat kawasan nama beras terbakar...

mengikut artikel dari internet yang berbunyi...


During the Siamese invasion of Langkawi in 1821 the Chieftain of Langkawi, Dato' Karma Jaya, ordered the granary to be burnt in order to starve the enemy. Remnants of the burnt rice could still be seen today at the very spot of the burnt granary which is known as Beras Terbakar (Burnt Rice).

The burnt rice is said to have been buried a few metres below ground but often appears on the surface after a rainy day.


petikan di ambil dari http://www.neosentuhan.com.my/langkawi/support/le005.htm


tapi, apa yang mereka tak tahu, sebenarnya setiap hari peniaga-peniaga souvenir di kawasan itu yang membakar segenggam beras, dan di campak keatas kawasan yang pernah dikatakan sebagai kawasan yang dibakar. dan ini merupakan hasil pengakuan salah seorang kenalan yang pernah meniaga di situ dulu. semua semata-mata nak maintain pelancong.

hehe. so berhati-hati, mungkin kalau lepas ni anda pergi dan cari beras, takut-takut beras tu panas lagi sebab baru kena campak.

4 comments:

Penulis.Sahaja. said...

hehehe. okay laa tu.
atleast kita sebagai pelancong dalam negara ni boleh bayangkan benda tu dulu beras terbakar bentuknya macam mana.

spidergirl said...

jom g langkawi.

tia said...

langkawi?ada apa je?
jauh bebeno..
dahlah this sem kene pergi langkawi untuk program btn..
wu!

joabdullah said...

owoh.baru balik dr langkawi mgu lepas.
bukan beras terbakar,duit terbakar sama ngn celah kangkang.hahahha