makan luar

kisah makan luar ni bukan makan di kedai makan luar rumah,
atau lepak mamak, pak li , atau pun ah hong ss2.
ia cerita tentang hubungan kelamin dan rumahtangga.

musim-musim semua orang nak kahwin ni, sibuk membina masjid,
saya ada cerita tentang golongan-golongan yang kencing di dalam masjid yang mereka bina.

getting married is huge, massive.
it is not something easy as tying a knot, or stapling a paper.

sedih saya rasa,
bila ada kenalan yang bangga bercerita,
ada hubungan sulit dengan janda, dengan student,
dengan bini orang, dengan mak gad.

gila betul macam ni,
dan saya rasa jenis manusia macam ni,
kalau satu hari bini dia makan luar,
mesti kau panggil bini kau macam-macam.
mesti kau minta cerai segala apa.
isteri derhaka lah semua

tapi diri sendiri buat tak nampak.

15 comments:

shaf said...

i totally agree with u

Diloz said...

yeah.what a shame.

afrohead said...

"isteri bukan hak milik, tapi anugerah" kata Dato' Rahim Razali dalam filem apa entah.

those who doesnt appriciate their wife doesn't deserve to be their husband.

jarimulus said...

movie "cinta"

Pojie said...

betul dah tu

http://pelangiawanhitam.blogspot.com/ said...

budaya yang famous kt tempat kije aku..

pencubit said...

sakit punya orang.

kampong boy said...

diorang tak hargai perkahwinan tu...
sebab tu jadi camtu..bodoh tu orang panggil...

Edryna wanie said...

buat baik dibalas baik
buat jahat dibalas jahat
satu hari dia mesti rasa balik apa yg dia dah kencing tu

Kap said...

dah mak ayah cover kos kahwin.
nak hargai apa jadahnya.
senang dapat senang blah.

Anonymous said...

bajubintikbintik

thats true!
da jadi macam trend.

masa bercinta cinta huhhhhhhhhh bukan main, bila da d beri segala mcm macam. bosan la itu la ini la.

Kasmawati Jaafar said...

huh!
karma tu ada!!

abby said...

irony

suh-weet (always) said...

tp aku pernah kerja kilang part time sebelum masuk U. bini orang ada scandal dengan bangla atau nepal budaya biasa dalam kilang tu.

amacam pula tu??

zeta said...

im agreed..sape yg buat..bila baca mmg sentap ni..hehe